Questions? Feedback? powered by Olark live chat software
 

Vastuullinen luotonanto

Vastuullinen luotonantotapa kuuluu Fixuran toimintaperiaatteisiin

Fixura ei välitä lainaa henkilöille, joilla on maksuhäiriöitä tai ovat hallituksen jäsenenä yrityksessä, jolle on rekisteröity maksuhäiriöitä. Fixura noudattaa kuluttajasuojalain 7. luvun 13 §, jonka mukaan luotonantajan on luotonannossa meneteltävä vastuullisesti.

- Fixura ei markkinoi luottoa siten, että markkinointi selvästi heikentäisi kuluttajan kykyä harkita luoton ottamista huolellisesti.
- Fixura ei käytä luoton myöntämistä pääasiallisena markkinointikeinona markkinoidessaan muita kulutushyödykkeitä.
- Fixura antaa kuluttajalle ennen luottosopimuksen tekemistä riittävät ja selkeät selvitykset sen arvioimiseksi, soveltuuko luotto kuluttajan tarpeisiin ja hänen taloudelliseen tilanteeseensa.
- Fixura antaa kuluttajalle maksuviivästystilanteissa tietoa ja neuvoja maksuvaikeuksien syntymisen tai syvenemisen estämiseksi ja maksukyvyttömyystilanteiden hoitamiseksi sekä suhtautuu vastuullisesti maksujärjestelyihin.
- Fixura noudattaa ECRC:n vastuullisen luotonannon kriteereitä, johon kuuluvat mm riittävien ennakkotietojen anto ja maksuton lainan ennenaikainen takaisinmaksu. Tutustu tarkemmin ECRC:n vastuullisen luotonannon kriteereihin: http://www.responsible-credit.net/


Raha-asioiden hoitamisessa ongelmia?
Fixuran välityksellä saadut luotot ovat tarkoitettu tilapäisiin ja yllättäviin kuluihin, ei toistuvaan kulutukseen. Jos sinä tai joku läheisesi tarvitsette apua maksuvaikeuksien hoitamiseen, kunnan velkaneuvoja voi auttaa. Seuraavilta järjestöiltä voit saada apua ja neuvoja:


- www.kuluttajaliitto.fi (Kuluttajaliitto)
- www.kkv.fi(Kilpailu- ja kuluttajavirasto)

Seuraavilta internetsivuilta voit saada taloussuunnittelu- ja rahankäyttöneuvoja:

- www.martat.fi
- www.takuu-saatio.fi

Lainauskiellon asettaminen.
Hae lainauskielto asiakaspalvelumme kautta, numerosta: 020 7344 530. Kun kielto on asetettu, et voi enää hakea lainaa ilman vakuuksia meidän kauttamme ennen kuin lainauskielto on peruttu.

Jos joudut maksuvaikeuksiin.
Ota heti yhteyttä laskuttajaan, kun huomaat että et pysty maksamaan laskua eräpäivään mennessä. Laskuttaja pystyy yleensä tarjoamaan vaihtoehtoja esim. eräpäiväsiirto, jotta välttyisit perinnältä ja maksuhäiriömerkinnältä. Maksuvaikeuksiin tulee etsiä ratkaisu välittömästi, jotta ei lisäkustannuksia syntyisi. Jos laskuttajan ratkaisut eivät auta, on syytä ottaa yhteyttä kunnalliseen velkaneuvontaan tai vastaavaan auttavaan tahoon. Jos lasku on jo siirtynyt perintään, voi yleensä sopia maksusuunnitelmasta perintäyrityksen kanssa.

Laskuttajan tiedot löytyvät laskusta. Fixura Ab Oy laskuttaa korkomaksuja ja lainan lyhennyksiä. Jos Fixuran lasku tai kokonainen laina on siirtynyt perintään, OK Perintä hoitaa laskutuksen. OK Perinnän puhelinnumero on 030 603 5620. Jos olet saanut laskun OK Perinnältä, on tärkeää, että maksat laskun välittömästi tai että otat OK Perintään yhteyttä sopiaksesi maksusuunnitelmasta.

Jos olet saanut perintäkirjeen OK Perinnältä, tee näin:
Maksa velkasi välittömästi. Kaikki maksutiedot löytyvät laskulta. Velan maksaminen on ehdottomasti edullisin vaihtoehto ennen kuin viivästyskorko ja perintäkulut ovat ehtineet kasvaa merkittävästi. Ota välittömästi yhteyttä OK Perinnän asiakaspalveluun ongelmatilanteissa. Mikäli et pysty maksamaan velkasi välittömästi kannattaa olla yhteydessä OK Perinnän asiakaspalveluun sopiaksesi esim. maksusuunnitelmasta. On tärkeätä että toimit nopeasti.
Jos perintäkirje mielestäsi on aiheeton, ole yhteydessä OK Perinnän asiakaspalveluun selvittääksesi asiaa. Jos lasku on jo maksettu ennen kuin kirje on lähetetty, perintä- tai maksumuistutuskirje on aiheeton.

Mitä tapahtuu jos et reagoi maksumuistutukseen?
Perintäprosessi jatkuu ja sinulle tulee lisää kustannuksia maksettavaksi. Tästä voit saada luottohäiriömerkinnän, mikä voi estää luotonsaantia kokonaan tai voit joutua palauttamaan jo myönnettyä luottokorttia. Luottohäiriömerkintä voi jopa vaikuttaa mahdollisuuksiin saada työtä.

Voit myös pyytää asiakaspalvelulta apua.

info@fixura.fi